Datainsamling i England höstterminen 2017

Vi kom mycket bra överens och är vänner idag. Genom min uppväxt har jag fått höra min mammas berättelser från när hon var ung och åkte på resor till bland annat England. Vi har besökt framförallt London flera gånger på semester. Själv har jag slaviskt följt brittiska ”såpor” hela livet. När chansen att åka till England genom universitetet visade sig, då ville jag försöka ta den.

En framtid i England?

Jag har en dröm om att bo och arbeta i England, vilket var en av anledningarna till att jag valde att göra min materialinsamling i England. Min uppsatsfråga rör främst hur brittiska förskollärare arbetar, planerar sitt arbete etcetera.

Att bo i värdfamilj

Att det blev sydöstra England beror på att min mamma har en barndomsvän som bor i den delen av England. Hon är i det närmaste som en extra brittisk mamma till mig. Jag tog hjälp av denna barndomsvän när jag sökte bostad. Slutligen, parade barndomsvännen ihop mig med en väninna till henne. Låt oss kalla henne Lisa; Lisa bor tillsammans med sin yngre tonårsson och två katter i grannsamhället till barndomsvännen. Gästrummet blev mitt sovrum.

Bland den vanligaste frågan var ”Saknar du inte vännerna och familjen hemma i Sverige?”. Sanningen är att jag trivdes så fantastiskt bra i min nya ”familj”. Jag svarade: ”Även om jag saknar dem, gör det ingen skillnad. De kan inte komma hit”. Det finns enbart fördelar med att bo i en värdfamilj enligt mig. Så var fallet med den värdfamilj som jag bodde i. Jag hade en otrolig tur att jag fick bo hos just Lisa och hennes son. De tog verkligen mig till sig, på så sätt att jag blev medbjuden på diverse familjeaktiviteter så som ridlektioner och biobesök. Fyra vardagar i veckan går Lisa till pendeltåget kl. 06.30, och hon kommer hem kl19; Därför erbjöd jag mig att laga kvällsmat två kvällar i veckan.

Att hitta balansen

Studenter som skriver tillsammans kommer ofta överens om att de ska skriva ett visst antal ord och sedan firar de med att gå ut på middag. Om sådana mål inte sätts kan man lätt arbeta med uppsatsen från det att man vaknar tills att man somnar. Min ”räddning” var värdfamiljen; Jag spenderade kvällarna tillsammans med dem, och två kvällar i veckan var jag tvungen att avbryta uppsatsskrivandet för att laga mat. Om jag inte spenderat kvällarna tillsammans med dem skulle jag ha fått dåligt samvete. Under helgerna när de gjorde hushållssysslor och läxor, arbetade jag med uppsatsen.

Sydöstra England_Louise Holmberg
Sydöstra England Foto: Louise Holmberg

Vardag på ett annat språk

Språket var aldrig ett bekymmer egentligen. I min ”vanliga vardag” läser jag i majoritet engelska böcker och jag hör på engelsk radio kontinuerligt. Jag förstår engelska bättre än jag själv kan tala språket eftersom jag i min ”vanliga vardag” hör betydligt mer engelska än jag själv talar. De behöver inte sakta ned eller undvika slang för att jag ska förstå; med det sagt kommer inte majoriteten av deras slang naturligt för mig i mitt tal.

Datainsamlingen

Empirin i min datainsamling bestod av observationer och intervjuer. Observationerna användes inte i analysarbetet utan enbart till att ge mig en större förståelse och få en grund att stå på när jag genomförde intervjuerna samt analyserade intervjuerna. Detta är ett tips åt de studenter som planerar att göra datainsamling utomlands: att om tiden finns, göra observationer även om de inte kommer att analyseras. Jag intervjuade totalt 14 personer; tretton stycken på en förskola, en på en annan förskola.

En annan förskolevardag

Mellan de två brittiska förskolor som jag besökte och de svenska förskolor som jag har besökt är den tydligaste skillnaden de brittiska förskollärarnas arbetssätt kring key person/key child. En förskollärare är en key person för ett visst antal key children, det vill säga barn i barngruppen. Strävansmålet är att barnen ska fördelas jämt mellan förskollärarna, men en key person/key child-relation baseras på hur bra barnet tycker om förskolläraren – det är barnet som väljer sin key person. Denna key person ansvarar sedan för att planera individuella aktiviteter för sina key children, i hoppet om att de ska utvecklas emotionellt, socialt och i lärdom (siffor, fin- och grovmotorik etcetera).

Lärosplanens roll

Till en början kände jag ett avstånd till deras arbetssätt just för att det är så olikt det svenska. Även brittiska förskollärare har berättat att de känner att de bromsas av arbetssättet, framförallt läroplanen. Det finns garanterat nackdelar med arbetssättet, men jag tror också att det finns flera fördelar. Exempelvis minimeras risken för att ett barn försvinner i mängden, då en förskollärare har särskilt ansvar för det barnets utveckling. I Sverige har alla förskollärare på en avdelning ansvar för alla barn, vilket ökar risken att ett barn försvinner i mängden. Möjligen är det inte arbetssättet som är problemet, utan deras läroplan? Läroplanen är utformad väldigt likt en check-lista med åldersrelaterade mål. Således avläses den av flera förskollärare som en checklista. Jag upplevde att detta innebar att barnens intresse inte alltid fick styra utan att det blev fokus på att stämma av att barnen uppvisar de förmågor som de enligt läroplanen ska kunna vid en viss ålder. Exempelvis om det finns ett mål om att räkna så kan ett barns intresse för tåg användas som medel för att få barnet att vilja delta i aktiviteten men tågintresset är inte styrande i sig. En del förskollärare upplevde också att det fanns en press från föräldrar att barnen ska uppvisa de förmågor som läroplanen tar upp vid en viss ålder.

Nya högtider och traditioner

Att bo en period i England innebar också arr få fira nya högtider och traditioner:

Kvällen de tänder juleljusen. Varje samhälle har egna julljus som de klär staden i, och den kväll de tänder ljusen är det ett stort arrangemang. I London exempelvis tändes ljusen av Rita Ora. Det är allt från A- till C-kändisar som tänder ljusen.

Bonfire Night är min favorit av de engelska högtiderna (bortsett från jul). År 1605 planerade Guy Fawkes och hans vänner att placera explosiva ämnen under ”House of Lords”, London, för att spränga kungen James den första, och ersätta honom med en katolsk kung. Han blev dock påkommen och samtliga inblandade avrättades. Invånarna fick tillstånd att fira genom att tända brasor på gator och torg. Idag arrangerar kommuner och städer större firande, men också scout-klubbar, skolor, förskolor arrangerar firanden. Alla firande har inte en brasa men väldigt vanligt är att de har fyrverkerier. Jag älskar fyrverkerier!

Meningen bakom Remembrance Day är att hedra de som har deltagit i första världskriget, andra världskriget och de som deltar i krig som pågår idag. Under novembermånad säljs vallmoblommor i samma former som den svenska majblomman. I de flesta samhällen samlas invånarna vid hedersmonumentet, där det hålls en tyst minut, det hålls tal och de som önskar lägger ut vallmokransar vid monumentet.

Jag är oerhört glad att jag hade möjligheten att åka till England! Dagen som jag åkte tillbaka till Sverige matchade sinnesstämningen hos mig och Lisa vädret perfekt – regn, snö, slask. Jag grät, hon grät. Nu väntar andra utmaningar!