
Doktorand: Teresa Elkin Postila
Handledare: Anna Palmer
Handledare: Linnea Bodén
Forskningsinriktning: Lärande – Hjärna– Praktik: transdisciplinära studier om språk i förskolan
Ämne: Förskoledidaktik
Syftet med avhandlingen ”Förskolebarn som medforskare i forskning rörande miljöfrågor” är att undersöka hur förskolebarn, i åldrarna fyra och fem år, och doktorand tillsammans kan forska om miljöfrågor rörande vatten, exempelvis vattentillgång, vattenkvalitet och havsnivå, i förskolan och dess närmiljö.
Följande frågeställningar har avhandlingen för avsikt att behandla:
- Vilken kunskap produceras när doktorand och förskolebarn forskar tillsammans om miljöfrågor rörande vatten?
- Vilka nya metod i forskning om miljöfrågor med förskolebarn kan upprättas?
Doktorandprojektet “Förskolebarn som medforskare i forskning rörande miljöfrågor” startades våren 2016 och är planerat att avslutas hösten 2020 med en sammanläggningsavhandling. Projektets fältperiod är förlagd till våren 2018.
Nyckelord i kommande avhandling: neomaterialism, metodologi, miljöfrågor, vatten.
In English: Preschoolers as co-researchers in research concerning environmental issues.