Förskoledidaktik är ett tvärvetenskapligt ämne som rymmer barns lärande, meningsskapande och utforskande av skilda ämnesinnehåll. Här har även språk, lek och omsorg en central roll.
Förskoledidaktik behandlar också de pedagogiska och didaktiska överväganden kring barns utveckling och lärande som faller inom ramen för förskollärarprofessionen historiskt och i nutid. Stor vikt läggs vid etiska och estetiska förhållningssätt.
Dokumentation, utvärdering och bedömning i relation till målen för förskolans verksamhet har en central plats inom förskoledidaktik. Vidare rymmer ämnet övergripande frågor om hur lagar och politiska beslut samt strukturella villkor påverkar barns lärandeprocesser i förskolan historiskt och i nutid.
Det finns sex utpekade forskningsområden i förskoledidaktik:
Historiska studier; utvecklingens och lärandets ekologier; värden, mångfald, jämställdhet & hållbarhet; interventionsstudier; professionsstudier; visuell, estetisk och etisk kunskapsproduktion.
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt inom förskoledidaktik
Forskningsinriktningar
Förskolan som bild- och blickapparat: seendepraktiker och visuell kunskapsproduktion i barns vardag
Lärande - hjärna - praktik: transdisciplinära studier om språk i förskolan (ledande forskningsområde)
Forskarutbildning
Forskarutbildning inom förskoledidaktik
Forskarskola för förskollärare
Forskare och organisation
Doktorander inom förskoledidaktik
Forskare och lärare inom förskoledidaktik
Avdelningen för förskoledidaktik