Intervjuer kring avhandlingar och uppsatser
-
En förskola som tar barn in i publika platser Vad händer om en forskare tillsammans med två pedagoger och sex förskolebarn börjar sjunga i en buss eller börjar leka med sina röster i en tunnel? Det är precis vad doktoranden Christine Eriksson undersökte i sin avhandling.
-
Barnträdgårdens didaktik - intervju med Annelie Fredricson Annelie Fredricsons avhandling handlar om Barnträdgårdens didaktik och bland annat om vilken betydelse tidskriften Barnträdgården och barnträdgårdsrörelsens förespråkare har haft för Sveriges förskolors utveckling.
-
Fem frågor till Linnéa Holmberg Linnéa Holmberg är aktuell med en ny avhandling: Konsten att producera lärande demokrater. Läs en kort intervju med henne om avhandlingen och studierna i barn- och ungdomsvetenskap
-
Intervju med Lina Lundström om att göra vänskap i högstadiet Vänskapskultur, sociala satelliter och en högstadieklass konstellationer handlar bland annat Lina Lundströms avhandling om.
-
Forskarintervju med Ulrika Winerdal Ulrika Winerdals forskning sätter fingret på hur rättsvårdande myndigheter tänker i förhållande till sitt uppdrag gällande barn och unga som begår mycket grova brott. Och hon talar om de rättsvårdande myndigheternas ”dubbla ansvar”.
-
Kränkningar och kärlek sammanvävs i ungdomars nätvardag I en ny avhandling kartlägger Kim Sylwander unga tjejers vardag på sociala medier – en miljö där hat och kränkande handlingar sammanvävs med vänskapsyttringar och kärlek.
-
Lena Aronsson om när förskolan möter neurovetenskap Lena Aronsson är hösten 2019 aktuell med avhandlingen ”När förskolan möter neurovetenskap. Kunskapsteoretiska möten i teori och i praktik”.
-
Läsande flickor och läspolitik - en intervju med Sara Andersson Sara Andersson, doktorand på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, ger en intervju i samband med sin disputation med avhandlingen "Läsande flickor. Läspolitik och det genomlysta subjektet."
Intervjuer med forskare
-
Intervju med Fanny Peréz Aronsson Fanny Peréz Aronsson är aktuell med avhandlingen; Do I look white?: Creating community in online safe spaces for racialized youth. Läs en intervju med henne där hon berättar om varför hon valde sitt ämne.
-
Postdoktor Eleonor Bredlöv Eknor om professionalitet i förskolläraryrket - Man ser emotionellt arbete som något medfött, särskilt hos kvinnor, när det i själva verket är en stor del av lärandet till ett yrke, säger Eleonor Bredlöv Eknor, som är ny postdoktor på avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning (FUFF). I en intervju berättar hon om sitt forskningsområde med fokus på informella läroprocesser och om hur makt och kön spelar in i hur man blir professionell.
-
Passionerad forskare professor på BUV Arniika Kuusisto, professor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet sedan våren 2018. Hon har närmast i tid varit docent vid Faculty of Educational Sciences, University of Helsinki och innehar titeln Hedersforskare på Department of Education, University of Oxford.
-
Perspektiv i fritidshem, intervju med Linnéa Holmberg - Förmågan att vrida och vända på saker och ting utifrån olika perspektiv är helt central när vi vill inta ett reflekterande förhållningssätt till exempelvis fritidshemslärares yrkesroll, säger Linnéa Holmberg i en intervju. Hon är aktuell med boken Perspektiv i fritidshem och är ny studierektor för grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i fritidshem.
-
AppKnapp – peka, lek och lär i förskolan Slutrapport från ett forskningsprojekt med digitala pekplattor i Botkyrka kommunala förskolor. Ett samarbete mellan Botkyrka kommun och Stockholms universitet. Forskningsledare fil dr Susanne Kjällander.
-
Fem frågor till... Åsa Bartholdsson Åsa Bartholdsson är nyanställd sedan augusti 2017 på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, och har fått uppdraget som programansvarig för det nya masterprogrammet i förskoledidaktik med start hösten 2018.