Vad handlar din forskning egentligen om?

Avhandlingen handlar om fritidshem. Mer specifikt undersöker jag hur barn och personal genom olika styrningsmekanismer formar sig själva på vissa sätt via verksamheten. Det vill säga, hur de självmant beter sig och agerar på politiskt önskvärda sätt. Studien visar hur talet om och i fritidshem fungerar som en praktik i vilken medborgarskapande processer äger rum.   

Vad är det mest intressanta med din forskning?

Det är nog att jag tar ett annorlunda grepp som inte är så vanligt vad gäller just forskning om fritidshem. Jag synliggör och problematiserar aspekter av fritidshemmet som sällan får särskilt mycket uppmärksamhet med utgångspunkt i diskursanalytiska perspektiv.

Linnéa Holmberg. Foto: Niklas Björling, Stockholms universitet
Linnéa Holmberg. Foto: Niklas Björling, Stockholms universitet

Är det något som förvånat eller överraskat dig när du jobbat med dina frågor?

Det skulle i så fall vara hur roligt det är att vara doktorand och få arbeta med forskning. Visst kan det vara lite motigt ibland när handledare eller granskare ber en att jobba om en text för femtielfte gången, men på det stora hela är det mesta väldigt kul.

Varför valde du Masterutbildning i barn- och ungdomsvetenskap och att fortsätta som doktorand?

Redan under slutet av lärarutbildningen var jag sugen på att plugga vidare på något sätt, men tänkte samtidigt att lite arbetslivserfarenhet nog var en klok mellanlandning innan fortsatta studier. Jag jobbade som förskollärare i ett par år innan jag hittade och sökte masterutbildningen på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet. Den lockade eftersom jag var intresserad av att fördjupa mig i frågor som kretsar kring utbildningspolitik i relation till verksamhetspraktik. Den sista terminen var den bästa eftersom jag då fick ägna mig åt att skriva masteruppsats. När det i mitten av terminen dök upp utlysningar av nya doktorandtjänster på institutionen valde jag att söka. Dagen efter uppsatsventileringen var jag på anställningsintervju. Jag fick en tjänst och nu, nästan fem år senare, är jag fortfarande glad och tacksam över att jag gavs förtroende att kasta mig in i en forskarutbildning.

Vad händer härnäst?

För mig personligen står en vandringsresa näst på tur och därefter förhoppningsvis fortsatt forskning om fritidshem och annat. Vad som händer med det svenska fritidshemmet i framtiden är en spännande fråga som jag inte har något direkt svar på. Men det är helt klart en institution väl värd att uppmärksammas mer i forskningssammanhang.

Mer om Linnéa Holmberg

Linnéa Hombergs avhandling: Konsten att producera lärande demokrater