Forskningsprojekt inom förskoledidaktik
- Att vara barn i forskning. Förskolebarns upplevelser av att delta i randomiserade interventionsstudier
- DigiTaktik - Digitala verktyg i förskolan
- Emotionella och relationella aspekter av förskollärarstudenters lärandeprocesser under VFU
- En studie av ett trädprojekt i två förskoleklasser
- Forskningsfokus på förskollärarstudenternas digitala kompetens
- Förskolan som bild- och blickapparat: seendepraktiker och visuell kunskapsproduktion i barns vardag
- Förskollärares upplevelser av övergången mellan utbildning och yrkesliv
- Förskolans historiska framväxt
- Handledarutbildning och VFU inom förskola
- Hjärnvägar i förskolan
- Integritet som förskoledidaktisk utmaning i förskolan
- Lärande – Hjärna– Praktik: transdisciplinära studier om språk i förskolan
- Plattan i mattan
- Programmeringens didaktik. Lärande och bedömning av programmering i grundskolan
- Svensk sexualundervisning 1882-2014: Normer om sexualitet i ett utbildningshistoriskt perspektiv
- Tidskriften Barnträdgården som professionaliserings- och visualiseringsarena
Avhandlings- och licentiatprojekt inom förskoledidaktik
- Att ramla är att falla: Experimenterande dans med små barn. Kroppslighet och rörlighet i förskolan
- Barns språkutveckling
- Filmetnologi om film i förskolan: barns och vuxnas perspektiv
- Förskolebarn som medforskare i forskning gällande miljöfrågor
- Hundra språk i förskolan? Diskurser kring språklig mångfald i förskoledidaktisk kurslitteratur
- Nyanlända familjers möte med svensk förskola
- Tidskriften Barnträdgården som professionaliserings- och visualiseringsarena
- Transspråkandets triptyk – mot en mer inkluderande syn på flerspråkighet i förskolan
- Värde av värden
Avslutade forskningsprojekt inom förskoledidaktik
- AppKnapp - peka, lek och lär i förskolan
- Det Magiska Språket - Små barns relationer till språket, läsande och skrivande
- Distans, disciplin och dogmer – om ett villkorat lyssnande i förskolan. En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik
- Entreprenöriellt lärande i förskolan
- Future Learn
- Förnimmelse och spekulation kring språkets kroppslighet och rumslighet
- Globalisering, literacy och utforskande lärprocesser
- Kunskapsöversikt om utvärdering i förskolan
- Ljud som samarbetspartners. En intra-aktiv studie om yngre barns ljudutforskande i förskolan
- Lärplattor i förskolan
- Matematik och förskolebarns experimenterande och potentialitet
- Möten mellan BVC-personal och familjer i multikulturella kontexter
- MIG-projektet - Att bli en mattemänniska i förskola/skola
-
Policy som praktik, praktik som policy – ett relationellt materiellt perspektiv på lpfö
Nationell utvärdering av ämnena bild, musik och slöjd i grundskolan
Naturens betydelse i den moderna barndomen
När förskolan möter neurovetenskap - Kunskapsteoretiska möten i teori och i praktik
Transitions and multilingualism, TRAM
Vilan & barns sovande i förskolan under 1900- och 2000-talet: Visuella etnografier i förskola&arkiv