Forskargrupper inom förskoledidaktik
- DigiTaktik - Digitala verktyg i förskolan DigiTaktik - Digitala verktyg i förskolan för lärande och formativ återkoppling i samband med tidiga förmågor och grundläggande färdigheter i matematik. Skillnaden i kunskapsnivå mellan barn ökar och forskning visar på stora skillnader i tidig matematik redan före skolstart. Inom projektgruppen ser vi att det finns ett behov av att studera hur aktiviteter med digitala verktyg i förskolan kan utvecklas för att främja barns utveckling och lärande.
- Lärande – Hjärna– Praktik: transdisciplinära studier om språk i förskolan En av forskningsinriktningarna vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. Forskningsområdet har bedömts som ett ledande forskningsområde vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Stockholms universitet.
- MIG-projektet - Att bli en mattemänniska i förskola/skola Forskningsgruppen är formad kring MIG-projektet, som erhållit stöd från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. Det övergripande frågeområdet handlar om att undersöka vad det är i skolans och förskolans matematiska undervisningspraktiker och skolklimat som konstituerar identiteter hos elever som positiva till matematik och därmed ett mer eller mindre starkt åtföljande intresse för matematik hos flickor och pojkar.