Genustemat är tydligt med en aura gestaltad med vissa banala inslag. De centrala gestalterna i installationen är rovfågeln och andhonan, där huvudaktören är rovfågeln.

Maktuttrycken i naturen framställs i motivet ’fågel äter fågel’, där bytet i gläntan är en and. Ormvråken äter gräsandhonan.

Gläntan är exponerad som ett barockt altarskåp täckt av en mängd fragmentariska objekt

Visuellt liknar det inte ett vitalt habitat utan snarare en förtäckt och ödelagd miljö, skapad av Homo Sapiens.

Denna miljö inbegriper rosa stjärnor i färgat papper och små röda plasthjärtan, guldfärgade och gröna girlanger, dockskåpsmöbler, ett guldkors, pärlhalsband och en svart spindel på pigtittaren.

Här finns också ett stort antal leksaksdjur: en stor blå kanin och en liten vit kanin, gråa råttor, en hund, fjärilar och en häst.

Dessutom finns plastblommor: vita prästkragar och rosa rosor, två Barbiedockor, en Kendocka som spyr blod i en toalettstol, silkes- och sidenband samt ett människoskelett i plast.      

Skulpturen påminner om ett kuriosakabinett med en mosaik av artefakter

En dramatisk scen utspelar sig mellan rovfågeln och andhonan, där rovfågeln omslutande breder ut sina vingar med andhonans mjuka magdun i sin vassa näbb.   

En blek skyltdockshand, med naglar lackerade i blodrött, håller i andhonan och nagellacket rinner ned på handen, eller är det blod? Rovfågeln sitter på en kvist. Detta skådespel utspelar sig i en destabiliserad natur där vegetationen består av en mängd attribut. 

Är det en gestaltning eller en profetia, en verklighet eller en illusion?

Förutom de fåglar som nämns i titeln på verket återfinns även leksaksfåglar: en blå påfågel, en vit fredsduva som sitter på Barbies axel och en glittrig vit fredsduva med blodröd näbb. Dessutom finns flera tjog av rosa och vita svandun monterade i verket.        

Under det våldsamma dramat är en kvinnogestalt i form av en naken docka obskyrt upphängd och inramad i en vit spetsram.                                                                         

Skulpturen är inramad med guldfärgade och gröna girlanger och den är gjord i blandteknik monterad i en vägghängd plexiglaslåda.

Om Anna-Maria Ekstrand

Anna-Maria Ekstrand föddes 1966 i Lund men är uppvuxen i Hässleholm. Idag är hon bosatt och verksam i Göteborg. Hon studerade 1985-87 vid Konstskolan i Kristianstad och hon har även studerat vid Valand i Göteborg under åren 1987-1992. [1, 2]

Anna-Maria producerar återkommande installationer i blodrött och pompadour rosa som är uppbyggda av uppstoppade djur: fåglar, rävar, illrar tillsammans med fjädrar och plymer, plastfigurer, dockskåpsmöbler, fuskblommor, mjuka djurleksaker, Barbiedockor, sidenband och glitter.

Noter:

Litteratur:

  • Johannesson, Sune, I en värld av rosa fluff, Kristianstadsbladet, 030501
  • Valand, sekretariatet, mail 160303