Skulpturen är skapad av armeringsjärn som är 6 millimeter tjock med en sammanlagd längd på ca 692,1 meter.

”Jag ville göra något definitivt av det som var ospecifikt. Skapa platsen för det, istället för att låta det vara osynligt. Armeringsjärnen som utgör skelettet i en huskropp, ett beständigt, fast och hållbart material fick skapa tredimensionella spår, forma platsen och synliggöra döljandet. Det som verkar vagt och obestämt kan behöva få vara fast, självklart och tar plats”. - Leontine Arvidsson [1]

Trots det råa och brutala materialet finns ett djupt sinnligt uttryck i skulpturen. Subtilt står den balanserat och majestätiskt på tå som en prima ballerina absoluta.

Det stora och luftiga utställningsrummet, ljusgården, bidrar också till att maximera uttrycket i det skulpturala verket. 

Om Leontine Arvidsson

Leontine Arvidsson är född 1974 i Göteborg. 1995-1996 studerade hon vid Stockholms Filmskola och 2004 studerade hon konstvetenskap vid Stockholms universitet. Under åren 2009-2014 studerade hon vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och hon har både en kandidat- och en magisterexamen i fri konst.

Arvidsson har producerat videoinstallationer och även medverkat med egna filmer vid dokumentärfestivaler bl a i Tyskland och i Rio de Janeiro. Hon har även skrivit texter t ex "Kontroll, essä i form av 70 lösa ark". [2]

Leontine Arvidsson uppmärksammades 2014 vid Kungliga Konsthögskolans examensutställning med sin svävande trådskulptur "Rationellt beslut taget 21/8 2013 klockan 08.36 inom loppet av en bråkdels sekund", vilket resulterade i att hon tilldelades både Hötorgsstipendiet och Baertlingstipendiet samma år. [3]

Noter:

[1] Konstnärens egen text om verket, mail 150212

[2] Leontine Arvidsson, CV

[3] Leif Mattsson, En koreograferad linjebalett. I Om konst

Litteratur:

  • Konstnärens egen text om verket, mail 150212
  • Arvidsson, Leontine, CV
  • Mattson, Leif, En koreograferad linjebalett. I Om konst 150127