Barmen har valt Privat Venus som titel på sin solitära och sensibla skulptur och här i bibliotekets entré uppenbarar den sig, i en närmast egyptisk rumslighet.

Bronsskulpturen Privat Venus står på en trappformad sockel med blicken vänd mot inkommande besökare

Hunden betraktar biblioteksbesökaren med en inre stillhet, och biblioteksbesökaren betraktar Privat Venus som inbjuder till en kontemplativ betraktelse.

Privat Venus har inget koppel men bär ofta ett sidenfärgat rosettband runt halsen, ditsatt av finurliga och sinnrika studenter.

Tidigare placering av Privat Venus

Privat Venus har tidigare varit placerad i korsningen Rålambshovsvägen och Konradsbergsgatan där den välkomnat studenter och lärare till Campus Konradsberg, före detta Lärarhögskolan.

Om Bianca Maria Barmen

Bianca Maria Barmen är född i Malmö 1960 men uppväxt i Viken nära Höganäs. Idag är hon verksam i Lund.

Sin konstnärliga utbildning fick hon vid Arkitektskolan LTH i Lund 1979-1981, Grundis i Stockholm 1981-1982, Hovedskous Konstskola (numera Göteborgs Konstskola) i Göteborg 1982-1985 och vid Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn 1985-1992.

Hon har under 2013-2014 studerat performativ kritik vid Kungliga Konsthögskolan och Stockholms Dramatiska Högskola. [1]

Bianca Maria Barmen är främst skulptör och hon arbetar i en klassisk tradition med lera, gips, vax och brons men också med akvarellteckning och fotografi.

Hennes skulpturala verk innefattar återkommande både människogestalter och djur: rävar, björnar, grodor, kaniner och harar av olika raser, katter och hundar, ofta i dramatiska samspel och relationer med varandra.

Noter:

[1] Bianca Maria Barmen, CV