Skulpturen har sitt habitat i en ljusgård, en ljus gård, i biblioteket där den är avskild och där den har sin näringskedja och sin drömvärld. Den har en rund kropp och är utrustad med några bihang, fyra tentakler, med vilken den andas.

Organismen avgränsas av ett membran som här utgörs av vit nylon. Den kommunicerar och signalerar med de fluorescerande varningsfärgerna grönt, blått och violett. Hit men inte längre! Är det en mikroorganism, en svamp, ett djur eller en växt?

Ställ dig på första parkett och du transporteras in i dess drömvärld

Stand-by! Och plötsligt! Skarpt läge! Med kinetisk energi rör sig organismen i ett cykliskt förlopp där kollapsen i rörelsen utgör dess tröghetsmoment. Med hjälp av programmerade fläktar andas den in, och plötsligt och överraskande kollapsar tentaklerna för att åter igen andas in. Den rör sig plastiskt i det rymdskapande luftrummet.

Ljudslinga med elektronmusik

Organismer följer normalt ett tidsschema: de föds, de växer, de förändrar sig, de fortplantar sig, de åldras och de dör. [1] Här i den ljusa gården är den levande organismen isolerad och avskärmad i det biologiska laboratoriet, ljusgården, där den har anpassat sig.

Till skulpturinstallationen hör också en ljudslinga med elektonmusik, producerad av Kallioinen, som man kan lyssna på om man önskar (hörlurar finns i anslutning till ljusgården).

Om Matti Kallioinen

Matti Kallioinen föddes i Uppsala 1974. Han genomgick utbildning vid Konstfack 1995-2000 och 2001-2002 utbildade han sig vid Kungliga Konstakademien i Stockholm. [2]

Kallioinen har gjort ett flertal performance- och grupputställningar både i Sverige och utomlands och han har också producerat ett par soloutställningar. Matti Kallioinen har också ett rymd- och fantasy-popband som heter Kallioinia, där han spelar och skapar elektronmusik tillsammans med sin bror Simon. Han har även gett ut några musik-CD, Koncentrerad Saft (2002) och Kallioinia (2006). [3, 4, 5]

Tidigare placering