Böcker exponeras idag i olika ”fönster”, både fysiska och digitala plattformar och rum. Bokbranschen arbetar på flera olika arenor; visar fram sina böcker i skilda typer av visningsfönster.

Bokhandeln är numera en viktig scen för författarframträdanden och debatt, en internetbokhandel som Adlibris öppnar fysisk bokhandel, samtidigt kan antikvariat också vara bokhandel och driva förlag, och omvänt kan förlag starta bokhandel.

Denna utveckling belyses i årets Adam Helms seminarium av forskare och företrädare för bokbranschen. Programmet innehåller både kortare framföranden, samtal mellan olika medverkande och tid för frågor från publiken. Moderator: Kristina Lundblad.

Seminariet arrangeras i samarbete mellan Stockholms universitetsbibliotek och Förlagskunskap vid Historiska institutionen, Stockholms universitet.

Tid: tisdag 9 februari 2016 kl. 14.00-17.00. Kaffe serveras i pausen.

Plats: Nordenskiöldsalen, Geovetenskapens hus, Stockholms universitet
Geovetarhuset är det gröna huset snett till vänster från tunnelbanan sett. Gatuadress Svante Arrhenius väg 12.

Ingen föranmälan krävs. Välkommen!

• Kristina Lundblad: Inledning
  • Esbjörn Knutsson
  • Pontus Soldén och Pekka Särkiniemi
  • Kaffepaus
  • Torbjörn Forslid
  • Panelsamtal med alla medverkande

Medverkande

Kristina Lundblad är lektor i bokhistoria vid Lunds universitet. Hennes forskningsintresen kretsar kring frågor om boken som meningsskapande fenomen, ofta i skärningspunkterna mellan estetik och ekonomi, teknik och kultur. I ett pågående forskningsprojekt undersöker hon hur föreställningar om boken och bokens relation till litteraturen har förändrats genom historien, bland annat när det gäller synen på tryckarens och förläggarens roller samt i lagstiftning kring prissättningsfrågor.

Torbjörn Forslid är professor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet. Han har under senare år utgivit en rad böcker med fokus på litteraturens roll i offentligheten; om den medialiserade författarrollen, om våra politikers bruk av litteratur och nu senast om litteraturens värden: "Höstens böcker. Litterära värdeförhandlingar 2013" (2015).

Esbjörn Knutsson är produktchef på Akademibokhandeln med ansvar för bl.a. skönlitteratur och pocket, både svensk och engelsk. Började jobba i bokhandeln 1997, har varit på Akademibokhandelns huvudkontor sedan 2007.

Pontus Soldén har arbetat på Rönnells Antikvariat sedan drygt 30 år, delägare sedan 1998. Ansvarar för den antikvariska delen av verksamheten, inköpsansvarig, värderar boksamlingar m.m.

Pekka Särkiniemi är evenemangs- och förlagsansvarig på Rönnells Antikvariat. Arbetade på bryggeri och mekanisk verkstad innan han började läsa Kulturvetenskap på Stockholms universitet med litteratur som huvudämne.  Har varit anställd på Rönnells sedan 1990, delägare sedan 1998. Startat upp och driver utåtriktade verksamheter som författarträffar, konserter, utställningar, bok- och skivutgivning för att motverka antikvariatsdöden.

Tillbaka till toppen