Universitetets open access-avtal

Som forskare vid Stockholms universitet kan du dra nytta av de många förlagsavtal med fri open access-publicering som tecknats via biblioteket. Vi har avtal med flera av de stora förlagen som exempelvis Elsevier, Taylor & Francis, SAGE, Springer Nature och Wiley, vilket innebär att open access-publiceringen är kostnadsfri för universitetets forskare.*

Det är dock inte helt enkelt att veta i vilka tidskrifter man kan publicera sig öppet. På biblioteket får vi många frågor om vilka tidskrifter som ingår i våra avtal och om biblioteket täcker publiceringsavgiften eller inte. Information per förlag och avtal finns på bibliotekets webbsidor, men för att kontrollera vad som gäller för en specifik tidskrift behöver man veta vilket förlag som ger ut tidskriften och oftast slå i en Excel-fil eller följa en länk till förlagets webbplats.

Lättare hitta tidskrifter med kostnadsfri OA-publicering

För att förenkla för dig som forskare lanserar vi därför nu en helt ny söktjänst, där du kan söka på den tidskrift du undrar över och få svar direkt. Alla tidskrifter som ingår i något av våra avtal finns med i söktjänsten, som innehåller närmare 12 000 tidskrifter. Du får översiktlig information på tidskriftsnivå och kan klicka dig vidare till bibliotekets informationssida om just det avtal där tidskriften ingår. Där får du detaljerad information om hur du ska gå tillväga för att publicera dig open access inom avtalet.

Söktjänsten, som har tagits fram i samarbete med Scientific Freedom, ligger öppet tillgänglig på nätet och släpps nu i en betaversion. Vi tar gärna emot synpunkter via openaccess@su.se, och du får gärna sprida information om söktjänsten vidare till forskarkollegor och andra som kan ha intresse av den.

Om du inte hittar din tidskrift kan det bero på att den inte ingår i något av våra avtal. Rör det en ren OA-tidskrift är det mycket möjligt att biblioteket ändå kan täcka avgiften – hör av dig till oss på openaccess@su.se och fråga!

* För ett mindre antal prenumerationsbaserade (hybrid) tidskrifter är publiceringsavgiften reducerad, men täcks inte av biblioteket.