Bakom Plan S står en rad europeiska forskningsfinansiärer, bland annat det europeiska forskningsrådet ERC. I Sverige har forskningsfinansiärerna Formas, Forte och Riksbankens Jubileumsfond ställt sig bakom initiativet.

I slutet av november presenterades en guide för hur principerna för Plan S ska implementeras, som bland annat beskriver tre olika upplägg för öppet tillgänglig vetenskaplig publicering under Plan S. cOAlition S välkomnar återkoppling på innehållet i implementeringsguiden från forskare och andra som berörs av Plan S. Fram till den 1:a februari 2019 är alla välkomna att lämna feedback via ett formulär som finns här.

Stockholms universitet vill föra en öppen dialog om Plan S och vad det innebär för forskare knutna till universitetet och kommer därför att bjuda in till ett öppet seminarium om detta den 28 januari. Medverkande på seminariet är bland andra rektor Astrid Söderbergh Widding, överbibliotekarie Wilhelm Widmark samt forskningsfinansiärer och andra. Läs mer om seminariet här.

Mer om Plan S:

Astrid Söderbergh Widding: Open Access 2020 - en ny global färdrikting