Plan S går ut på att alla vetenskapliga publikationer som kommer från offentligt finansierad forskning ska publiceras i tidskrifter eller plattformar med omedelbar öppen tillgång från den 1:a januari 2020. På seminariet deltar, förutom rektor, representanter från cOAlition S, universitetsbiblioteket, Kungliga biblioteket, samt forskare.

Öppet seminarium om Plan S

Lämna feedback på Plan S

cOAlition S är ett initiativ startat av europeiska forskningsfinansiärer, med stöd av EU, som syftar till att implementera Plan S. I november publicerade de en guide för implementering av Plan S, som det går att lämna feedback på fram till 1 februari.

Ge feedback på implementeringen av Plan S

Fördjupa din kunskap om Plan S

Stockholms universitetsbiblioteks podd, Bakom bokhyllan, har gjort ett helt poddavsnitt som handlar om Plan S och lite om den kritik som planen har fått från delar av forskarvärlden.

Bakom bokhyllan #7 – Open Access & Plan S

Mer om Plan S på rektorsbloggen