Tre personer med hörlurar och mikrofoner som står bakom en bokhylla och texten: Bakom bokhyllan
Foto: Karl Edqvist

Hur är det att vara ny student på ett universitet? Vad är ett universitetsbibliotek idag, hur ser framtidens lärande ut och vad menas med öppen vetenskap egentligen? Det och mycket annat får du reda på i podden Bakom bokhyllan, och medverkar gör studenter, forskare, lärare, medarbetare och andra som kan ge svar på frågorna.

Temat i de första avsnitten kretsar kring hur det är att vara ny student, och där får vi bland andra möta studenterna Avin Kadir som läser på juristprogrammet, Sara Kullström som pluggar en master i climate science, Christian Masarov som ska bli världens bästa lärare i engelska och samhällskunskap och Anna Börjesson som snart har en färdig master i journalistik. De och andra medverkande kommer bland annat att ge lifehacks för studentlivet, hjälpa till att bota ångesten inför arbetslivet och tipsa både om hur du vässar din studieteknik och hittar studentlivets guldkorn.

Bakom podden står Karl Edqvist, Julia Milder och Urban Göranson, kommunikatörer respektive IKT-pedagog på biblioteket, alla med journalistbakgrund och radioerfarenhet.

Premiäravsnittet släpps den 25 september, och därefter kommer podden ut varannan vecka. Du hittar avsnitten på Universitetsbibliotekets webbplats, via iTunes och på andra ställen där poddar finns.

Lyssna på första avsnittet: Ny student
Kontakt: bakombokhyllan.sub@su.se