Av Sveriges omkring 6 500 professorer är 71 procent män och 29 procent kvinnor. Ännu svårare är det att hitta kvinnor på ledande positioner inom de naturvetenskapliga och tekniska områdena. Varför ser det ut så här och vad görs egentligen åt saken?

På Stockholms universitet finns en arbetsgrupp som arbetar för jämställd lärarrekrytering, under ledning av Berit Olofsson, sektionsdekan och professor i kemi. Hon berättar om sin egen karriär, och om begrepp som ”leaky pipeline” och akademiska hushållssysslor. I andra änden av karriärstegen befinner sig Eleonora Svanberg, andraårsstudent på Fysikprogrammet samt grundare till den svenska föreningen Girls in STEM. Hon delar med sig av sina drömmar och farhågor inför framtiden.

Har du idéer på teman för podden eller vill medverka själv?

Hör av dig till oss! bakombokhyllan.sub@su.se

Här finns en textad version av avsnittet:

Podd Bakom bokhyllan #34 Akademisk jämställdhet - kvinnorna och glastaket (182 Kb)

Fotografer avsnittsbilden: Ariana Ghatan (Eleonora Svanberg) och Rickard Kilström (Berit Olofsson)

Låtlista i inslagsordning:

All musik i avsnittet är licensierad under Creative Commons.

Signaturen vi använder i Bakom Bokhyllan är hämtad ur stycket Die Zeit-Ung, komponerad av tonsättaren Stefan Levin.

Mer i ämnet

”Hur kan kvinnorna i akademin krossa glastaket?”

”Fortsatt satsning på jämställdhet i akademin”

”Lärosätena har ökat jämställdheten”

Tidigare avsnitt av Bakom bokhyllan i ämnet:
#24 Nobelspecial: Makt, manlighet och marginaler

Till alla avsnitt av Bakom bokhyllan