Runt om bland världens universitet och högskolor pågår en förändring inom den vetenskapliga kommunikationen. Starka krafter vill öppna upp forskningsresultat och andra vetenskapliga källor som öppna tillgångar för studenter, forskare, ja, alla samhällsmedborgare att fritt få ta del av och kunna ladda ned fullt ut alldeles gratis. På Stockholms universitet finns ett vetenskapligt förlag som bygger just på idén om öppen tillgång – Stockholm University Press, SUP, där forskare styr utgivningen.

I år firar Stockholm University Press fem år och sedan första boken gavs ut 2015 har SUP publicerat 31 böcker och 10 tidskriftserier. Allt finns fritt tillgängligt på förlagets hemsida.

I det här 31:a avsnittet av Universitetsbibliotekets podd Bakom bokhyllan ska vi titta in och få en inblick i vad förlaget Stockholm University Press gör och vilken funktion det fyller. Vi möter Stockholms universitets vice rektor Elisabeth Wåghäll Nivre, frankofil-forskaren Christophe Premat och de båda redaktionsrådsrepresentanterna Stefan Helgesson och Sonya Petersson, samt bibliotekschefen och ansvarige utgivaren för SUP, Wilhelm Widmark.

Har du idéer på teman för podden eller vill medverka själv?

Hör av dig till oss! bakombokhyllan.sub@su.se

Här finns en textad version av avsnittet:

Podd Bakom bokyllan #31 – Stockholm University Press

Låtlista i inslagsordning:

All musik och allt ljud i avsnittet är licensierad under Creative Commons.

Signaturen vi använder i Bakom Bokhyllan är hämtad ur stycket Die Zeit-Ung, komponerad av tonsättaren Stefan Levin.

Mer i ämnet

Webbplats: Stockholm University Press

Blogg: Stockholm University Press Blog

Twitter: StockholmUniPress