På Stockholms universitet har tjänsteresorna med flyg ökat stadigt under åren, samtidigt ska parollen ”att leva som vi lär” vara central för universitetets miljöarbete.

Hur går allt det här ihop? Vad säger forskarna själva om det här?

I det här avsnittet av universitetsbibliotekets podd Bakom bokhyllan ska vi träffa klimatforskare och andra som bestämt sig för att klimatbanta rejält, och så får vi veta mer om det Climate Emergency Letter som universitetet skrivit på. Dessutom får vi höra hur man smidigast tar sig jorden runt utan att vara i luften.

Och vi ställer frågan: Att forska utan att flyga – är det möjligt?

Har du idéer på teman för podden eller vill medverka själv?

Hör av dig till oss! bakombokhyllan.sub@su.se

Här finns en textad version av avsnittet:

Podd Bakom bokhyllan #25 – Forska utan att flyga – går det? (195 Kb)

Låtlista i inslagsordning:

All musik i avsnittet är licensierad under Creative Commons.

Signaturen vi använder i Bakom Bokhyllan är hämtad ur stycket Die Zeit-Ung, komponerad av tonsättaren Stefan Levin.

Ljudklipp i inslagsordning:

Ljudklippen i början är hämtade från SVT Nyheter, Ekot Sveriges Radio och SVT Nyheter

Fotnot: Det här poddavsnittet släpptes den 23 januari 2020 och den version som ligger ute nu är en reviderad version som gjordes om den 12 mars 2020. Detta för att de preliminära siffror vi fått från SU centralt inte visat sig stämma. De siffror som är ändrade i denna uppdaterade version är dessa:

Vi sa i den första versionen att flygutsläppen på SU ökat med 15 till 21 procent, eller 700 till 1000 ton mellan 2018 och 2019. De uppdaterade siffrorna visade sedan att det egentligen handlade om drygt 1 procents ökning totalt, men knappt en procents minskning per årsarbetskraft, eftersom vi blivit fler årsarbetskrafter under 2019.
Vi sa också att flyget står för 97 procent av SU:s totala koldioxidutsläpp, men den siffran stämmer inte heller. I nuläget finns ingen exakt siffra för detta, utan håller på att undersökas vidare.
Även ACES utsläppssiffror som vi nämner i avsnittet har ändrats: från 1129 respektive 961 kg koldioxidutsläpp per årsarbetskraft under 2017 och 2018, till 1037 respektive 915 för samma år.

Mer i ämnet:

Universitetet skriver på FN-avtal om klimatarbete

Forska utan att flyga - är det möjligt?

Att flyga eller inte flyga – vad borde klimatforskarna göra?

Han reser jorden runt utan att flyga

DN Debatt: "Universiteten måste själva börja klimatomställningen"

Miljöwebben på Stockholms universitet

Till alla avsnitt av Bakom bokhyllan