Vi träffar Staffan Bergwik, docent i idé- och lärdomshistoria vid Stockholms universitet, som bland annat forskat om genusstrukturer inom naturvetenskapen under första halvan av 1900-talet, och mer specifikt om Nobelpristagaren Svante Arrhenius, som är en av de män som belönats med Nobelpriset när de varit verksamma vid Stockholms universitet.

Svante Arrhenius liv, där privatlivet med en borgerlig hemmafru och barn var tätt sammanflätat med det offentliga livet som en av tidens mäktigaste vetenskapsmän, kanske kan ge några svar på den fortsatt manliga dominansen både inom naturvetenskaperna och inom Nobelpriset. Vad kan vi dra för lärdomar av allt detta idag? Vad lever kvar, och vad är förändrat?

Har du idéer på teman för podden eller vill medverka själv?

Hör av dig till oss! bakombokhyllan.sub@su.se

Här finns en textad version av avsnittet:

Podd Bakom bokhyllan #24 – Nobelspecial: Makt, manlighet och marginaler (181 Kb)

Låtlista i inslagsordning:

All musik i avsnittet är licensierad under Creative Commons.

Signaturen vi använder i Bakom Bokhyllan är hämtad ur stycket Die Zeit-Ung, komponerad av tonsättaren Stefan Levin.

Ljudklipp i inslagsordning:

Ljudklippen i början är hämtade från SVT:s Nobelsändningar från prisutdelningen och banketten. Ljudklippen i slutet är hämtade från Kungliga vetenskapsakademiens webbsändningar från tillkännagivandena av årets Nobelpris i fysik och kemi samt från Nobel Prize Museums webbsändning från tillkännagivandet av årets Nobelpris i fysiologi eller medicin.

Mer om Staffan Bergwik:

Boken Kunskapens osynliga scener: Vetenskapshistorier 1900-1950
Om Staffan Bergwiks forskning

Till alla avsnitt av Bakom bokhyllan