Vi möter två personer från Stockholms universitet som på olika sätt jobbar för akademisk frihet: Arne Jarrick, professor i historia, och Johanna Wiklund, strategisk handläggare för internationalisering och kontaktperson för det internationella nätverket Scholars at Risk (SAR). Sedan 2013 är Stockholms universitet med i nätverket, som främjar den vetenskapliga autonomin genom att hjälpa forskare som utsätts för förföljelser, våld eller andra typer av trakasserier i sina hemländer. Tillsammans med SAR jobbar SU för de akademiska kärnvärdena: Autonomi, rättvisa, integritet och akademisk frihet.

Har du idéer på teman för podden eller vill medverka själv?

Hör av dig till oss! bakombokhyllan.sub@su.se

Här finns en textad version av avsnittet:

Podd Bakom bokhyllan #23 – Hoten mot den fria forskningen (164 Kb)

Låtlista i inslagsordning:

All musik i avsnittet är licensierad under Creative Commons.

Signaturen vi använder i Bakom Bokhyllan är hämtad ur stycket Die Zeit-Ung, komponerad av tonsättaren Stefan Levin.

Scholars at Risk

Till alla avsnitt av Bakom bokhyllan