Foto: Eva Dalin
Foto: Eva Dalin

Förskoledidaktik är ett tvärvetenskapligt och transdisciplinärt ämne som rymmer barns lärande, meningsskapande och utforskande av skilda ämnesinnehåll. Här har även språk, lek och omsorg en central roll.

Förskoledidaktik behandlar också de pedagogiska och didaktiska överväganden kring barns utveckling och lärande som faller inom ramen för förskollärarprofessionen historiskt och i nutid. Stor vikt läggs vid etiska och estetiska förhållningssätt.

Dokumentation, utvärdering och bedömning i relation till målen för förskolans verksamhet har en central plats inom förskoledidaktik. Vidare rymmer ämnet övergripande frågor om hur lagar och politiska beslut samt strukturella villkor påverkar barns lärandeprocesser i förskolan historiskt och i nutid.

Forskningsprojekt inom förskoledidaktik

Forskningsprojekt inom förskoledidaktik

Forskningsinriktningar inom förskoledidaktik

Forskarutbildning inom förskoledidaktik

Forskarutbildning inom förskoledidaktik

Forskarskola för förskollärare

Forskare och organisation inom förskoledidaktik

Doktorander inom förskoledidaktik

Forskare och lärare inom förskoledidaktik

Ämnesråd för förskoledidaktik

Avdelningen för förskoledidaktik

Forskargrupper inom förskoledidaktik