Allt blir en vara
 

Den kommersiella marknaden vänder sig i allt högre grad till barn som konsumenter. Hur förhåller sig marknaden och barn till varandra och hur resonerar barn kring frågor om konsumtion och pengar. Detta är några av de många frågor som berörs i denna skrift.

 

Innehållsförteckning:

Barbro Johansson: Sparare, delegerare och hedonistiska konsumtionsnjutare. Olika sätt att vara barnkonsument

Lotta Lundgren: Att hitta andra vägar och sätta nya spår

Malena Janson: ”Pappa köpte popcorn också”. Om paradoxerna kring filmen som kommersiell barnkultur

Fanny Ambjörnsson: Den rosa overallen. Om genusfostran, modeller av jämställdhet och identitietspolitiska markörer

Helene Brembeck: Hem till McDonald´s

Carina Fast: Barbie och Pokèmon – betydelsefulla inslag i barns textvärldar

Anne Banér: Barn som vara - omslagsbilder i svensk veckopress

Jan Hansson: Mammon och mammor i barn- och ungdomslitteraturen

Erika Lundby: Konsumtion i barns gemenskaper