Skriftserier

Centrum för barnkulturforsknings skriftserie

Centrum för barnkulturforskning ger ut en skriftserie som utkommer med ett nummer varje år på ett särskilt tema. Syftet med skriftserien är att vara ett forum för forskare som sysslar med barnkultur i olika former samt att sprida forskningsresultat. Skrifterna är också en slags dokumentation över vårt senaste Barnkulturella symposium  då artikelförfattarna i regel alltid är föregående symposiums föreläsare. 

Beställning

De två senaste skrifterna beställs genom Publit, klicka här för mer information.

Tidigare skrifter säljs genom Centrum för barnkulturforsknings expedition (maila cbk@barnkultur.su.se) samt i den mån de ingår som kurslitteratur i våra egna kurser även på Akademibokhandeln Frescati.

 

Du kan läsa mer om de olika skrifterna här nedan. 

Tillbaka till framtiden - bild

Tillbaka till framtiden - Barnkultur i dialog med vårt förflutna (2017)

2016 års symposium hade rubriken "Tillbaka till framtiden - barnkultur i dialog med vårt förflutna". Forskare från olika discipliner, universitet och högskolor samt författare, regissörer och andra kulturskapare presenterade olika perspektiv på vilka sätt dåtida, nutida och framtida barnkultur ingår i ett ständigt pågående samtal.

Ordning och reda, konsten på freda´! Om fostran, marknad och barnkultur

Ordning och reda, konsten på Freda'! Om fostran, marknad och barnkultur (2016)

Kan konst och kultur för barn bestämmas, planeras och kontrolleras i tid och rum? Vilka uttryck tar sig fostran och marknad i kultur för barn och unga? Artiklarna i denna skrift visar att dessa frågor är högst aktuella i dagens barnkulturforskning och praktik och baseras på 2015 års symposium.

Synas, höras, finnas - plats för barnkultur!

Synas, höras, finnas - plats för barnkultur! (2015)

Barnkulturen syns, hörs och ges utrymme på både vedertagna och helt nya arenor. Artiklarna i denna skrift visar på angelägenhetsgraden i aktuell barnkulturforskning och praktik och baseras på 2014 års symposium.

Skrift 47

Mycket väl godkänd. Vad är kvalitet i barnkulturen? (2014)

Kan man mäta konstnärlig kvalitet? Vilka aspekter av kvalitet är särskilt viktiga inom barnkulturen? Kan vuxna verkligen bestämma vad som är kvalitetskultur för barn? Måste konst kunna begripas? Det är några av frågeställningarna som behandlas i vår senaste skrift: Mycket väl godkänd. Vad är kvalitet i barnkulturen (red Karin Helander, 2014).

Nu vill jag prata! Barns röster i barnkulturen. Skrift från Centrum för barnkulturforskning 2013

Nu vill jag prata! Barns röster i barnkulturen (2013)

I denna skrift diskuteras olika aspekter på hur barns röster gör sig hörda och hur vuxenvärlden lyssnar, hanterar och tolkar barns utsagor. I vilken utsträckning är barn t.ex. delaktiga i radio, TV och på teaterscenen? Lyssnar vuxenvärlden på barn och hur tolkas barnens utsagor?

Huvud axlar knä och tå

"Huvud, axlar knä och tå" - Om barn, kultur och kropp (2012)

Skrift nr 45 är vår senaste skrift och innehåller 13 artiklar av akademiker och konstnärer som spänner från sociokulturella perspektiv på barns rörelse till problematiseringar av normalitet i relation till barns utveckling samt etiska möten i barns fysiska lekar.

Kulturarvingarna, typ!

Kulturarvingarna, typ! Vad ska barnen ärva och varför? (2011)

Kulturarvingarna, typ! Vad ska barnen ärva och varför? (2011) Denna skrift behandlar frågor som: Vilket kulturarv ska vi förmedla? Vilka redskap ger vi våra barn så att de kan förhålla sig till kulturarvet? Hur ser våra myndigheters förmedling av kulturarv ut?

Barnets familjer ur barnkulturella perspektiv

Barnets familjer ur barnkulturella perspektiv (2010)

Barn idag lever upp i familjekonstellationer som kan se mycket olika ut. Denna skrift ger perspektiv på hur olika familje- och institutionsmönster formar och påverkar barns, ungas och vuxnas liv idag.

Allt blir en vara

Allt blir en vara – barn, kultur och konsumtion (2009)

Den kommersiella marknaden vänder sig i allt högre grad till barn som konsumenter. Hur förhåller sig marknaden och barn till varandra och hur resonerar barn kring frågor om konsumtion och pengar. Detta är några av de många frågor som berörs i denna skrift.

Utsikter och insikter

Utsikter och insikter – barns kulturella liv (2008)

Denna skrift består av fem magisteruppsatser vilka författarna fått bearbeta till en mer hanterlig artikelform. Med dessa artiklar hoppas vi förmedla både utsikter från och insikter i barns kulturella liv.

barn(s)kultur nytta eller nöje

Barn(s)kultur – nytta eller nöje? (2008)

Ska kultur vara nytta eller nöje? Varför är konst bra för barn? Ska barn läsa litteratur för att det är roligt eller för att det är lärorikt? Teater för de minsta – är babydrama möjligt? I denna skrift belyses dagens syn på dessa frågor ur olika perspektiv.

Barns lek

Barns lek – makt och möjlighet? (2007)

I ett längre historiskt perspektiv har inte barns lek stått i fokus för forskningen. Idag är det annorlunda – denna skrift är ett spännande belägg för det!

Barnkultur i skilda världar

Barnkultur i skilda världar (2006)

Vad är ett spädbarn? Är den västerländska normen för spädbarns utveckling universellt giltig eller kulturellt specifik? Och hur formas barns bilder i dialog med såväl lokal som global kultur?

barns rätt till kultur

Barns rätt till kultur (2005)

1989 antog FN Konventionen om barns rättig­heter, ratificerad av Sverige 1990. Med utgångspunkt från konventionen diskuterar och analyserar forskare och praktiker i denna skrift hur konventionen kan tolkas ur olika perspektiv och hur den kan omsättas i praktiken i det vardagliga arbetet

Barns smak

Barns smak – om barn och estetik (2004)

Barns smak, hur ser den ut och vad vet vi om den? De som bestämmer måste väl veta något om barns smak? Eller?

Barns fritid

Barns fritid – Fri tid? (2003)

Titeln med sitt frågetecken är medvetet vald för att antyda problematiken i denna skrift. Är barns fritid verkligen fri tid?

Idol, image, identitet

Idol – image – identitet (2002)

Att ha en egen personlighet, en identitet, är livsavgörande. Att hitta sin personlighet, om man nu kan säga att det finns en sådan, är en livslång process som påverkas från många olika håll.

20 sekler 20 barn

20 sekel – 20 barn (2001)

I anslutning till milleniumskiftet föreslogs att årets symposium, och skrift nr 33, skulle belysa barn under 20 sekel.

Barn teater drama

Barn – Teater – Drama (2000)

Centrum för barnkulturforskning ägnade 1999 års symposium åt ämnet Barn-Teater-Drama. Vad ryms då under denna rubrik? Först och främst; det handlar om teater och drama både för barn - det professionella kulturlivets produkter - och barns eget skapande. Vi vidgade dessutom barnbegreppet lite uppåt och symposiet berörde också ungdomar och teater.

Voices from far away (1995)

Voices from far away (1995)

Current trends in International Children's Literature research

Vad är meningen med bilden? (1994)

Vad är meningen med bilden? (1994)

En studie av hur förskolebarn kopierar föreställande och icke föreställande figurer.

Kontakt

cbk@barnkultur.su.se

Beställning                                                                                              

De två senaste skrifterna beställs genom Publit, klicka här för mer information.

För beställning av tidigare skrifter vänligen maila oss på cbk@barnkultur.su.se

De skrifter som ingår som kurslitteratur i våra egna kurser även på Akademibokhandeln Frescati.